Skip to content

Muzică

[Vama Veche, după 1990]

Era rockul din epocă, rock-pop. Pe nume e mai uşor: Janis Joplin, Jimi Hendrix, Rolling Stones, Santana. Am pus trei – patru jaloane, nu încerc să epuizez, dar cam asta este atmosfera anilor `90. În 2 Mai muzica a fost plantată mult mai timpuriu, şi asta se întâmpla la pescăria lui Vania, de exemplu, restaurant – terasă  de peşte, mică. Avea un casetofon. Casetele erau aduse de turişti, de bucureşteni. La Vamă primul chioşc care şi-a pus casetofon a primit muzică de la cei care veneau acolo. Or fi încercat ei iniţial cu o casetă de-a lor, dar nu a durat nici cinci minute, a fugit unul la o maşină şi a venit cu o casetă, „pune asta că e mai bine”. Şi o bună bucată de vreme ceea ce se asculta în baruri era muzica turiştilor care se luptau, „fiţi atenţi, acum vă bag eu Fleetwood Mac, o chestie pe care am descoperit-o, mai veche şi mai…”. Ăsta a fost modul în care muzica a intrat în conceptul care defineşte antropologic Vama şi 2 Mai-ul. (7)

[Vama Veche, după 2000]

House a fost perceput din capul locului ca un corp străin. Şi salsa. E o chestie care a fost asociată unei culturi corporatiste, poate şi din cauza modului în care a intrat acolo. Că a venit un investitor care şi-a deschis un fel de club pe plajă, pe nisip, cu turnuleţe, cu nu ştiu ce. Şi a adus la petreceri salsa firme din Bucureşti care veneau ca să facă petrecere salsa la Vamă. El sigur că funcţiona tot timpul, iar în turnuleţele alea cocoţate pe stâlpi, sub stuf, erau nişte fete care se jucau lasciv. Deci promovau un model cultural care împacheta şi muzica, dar care trimitea la alt tip de consum. Un consum sexist, pronunţat comercial şi corporatist, prin publicul care venea pachet foarte vizibil. Şi asta a fost reject. La un moment dat cineva pune ştampila: asta nu. Iar house-ul a devenit… acolo, [la Liberty Parade], a fost cea mai vizibilă, cea mai ostentativă formă de intruziune. Pentru că au montat scenă şi au adus cu camioanele participanţii. Nu era în Vamă nici un loc în care să asculţi house. Nu exista la data respectivă. Şi au venit de afară cu tot pachetul, cu public cu tot. Şi au plecat după. Şi întâlnirea mea cu fenomenul… M-am nimerit la a doua ediţie a Liberty Parade acolo, şi au pus boxele în lungul plajei, spre nord, şi sigur că s-a oprit orice activitate din raza de acţiune a difuzoarelor. Toate cârciumioarele cu programe rock şi ceilalţi au stins, iar eu am fugit în 2 Mai să mănânc şi să beau. Şi acolo era foarte tare muzica din Vamă. Probabil că dacă s-ar fi întâmplat alt fel, poate că muzica electronică de un anume gen ar fi [fost acceptată]. Dar muzica electronică în Vamă n-a prins. (7)

Copyright © Liviu Vasile